+36 70 600 8946 kiss.orsolya@pile.hu

A középiskolások már rutinos iskolások. Ismerik a szabályokat és megvannak a túlélési metódusaik.  Azok, akik rejtetten dislexiások sokkal többet küzdenek és tesznek azért, hogy tartsák a tempót vagy már régen feladták és sodródnak.

A nem diagnosztizát dislexia  veszélyeket is hordot magában.  A kiskamasz úgy érezheti magát mintha butább, rosszabb lenne társainál és ez elzsigetelődéshez vezethet.  Az iskolákban az ADHDs és dislexiás gyerekek vannak leginkább kitéve a csúfolódásoknak és bántásoknak (bullying). És ők azok akik a nem teljesítésük miatt folyamatosan stressz alatt állnak, melyek egy idő után fizikai betegségekhez és testi  megjelenésekhez is vezetnek. ( fejfájás, hasfájás  és szédülés a leggyakoribbak).  A rejtett dislexiások úgy érik magukat az iskolában mintha egy más nyelven folyna az oktatás és ők  mindig idegenek. Ez az érzés mentális problémákhoz vezethet, mint pl szorongás. Ha a szorongás elér egy  magas szintet akkor vissza is utasítják az iskolába járást vagy akár is ki maradhatnak az iskolából.  Lehetnek hangulatzavaraik és azt az érzést viszik magukkal, hogy ők javíthatatlanok és reménytelen az egész életük. Ezek az esetek mind mind már pszichiáter, klinikai szakpszichológus segítségét igénylik.

De szülőként  milyen jelek utalhatnak arra, hogy dislexia áll a  hátterben ?

  • Nagy a különbség a szóbeli és írásbeli feletei között
  • Nem megy jól az idegen nyelv tanulás
  • Összekever  hasonlóan hangzó szavakat, esteleg felcserélve használja őket
  • Lassabban halad a dolgaival, feladataival
  • Nehezebben éri a szóvicceket
  • Mindent körülír és nehezen tér a tárgyra, esetleg elkalandozik a gondolata beszéd közben, eltér a témától

A jeleket felismerve kérjünk tanácsot egy szakmebretől. De ugyanakkor célzott gyakorlatokkal egyéni balancokon egy edukációs, pedagógiai kineziológus is segítheti a folyamatot.  Midnezeken felül lehetőség van arra is, hogy a tanulást egyéb eszközökkel segítsük:

  • Ha az iskolában extra időt kap feladatokra, dolgozatok megírására
  • Ha az órán elhangzottakat felveheti és visszahallgathatja
  • Ha egy alapabb, lassabb tempójú nylevé képzésen vehet részt
  • Ha  hangos könyveket használhat a kötelező olvasmányokhoz
  • Nem várják el tőle, hogy az osztály előtt olvasson
  • Felmentést kap a helyesírás osztályozása alól
  • Valaki mindig odaadja neki a jegyzeteit és abból tanul
  • Lehetővé teszik számára, hogy gépelve jegyzeteljen, ne kézírással.
+1 tipp: a végtelen jel rajzolás és színezés, mely segíti az agyéltekék együttműködését. Ennek hogyanjáról olvasd el a javasolt cikket és tölts le az ingyenes sablont!

Érdekelhet még:Végtelen jel, mint fejlesztő eszköz

 

Szeretnél tudatosan segíteni? Nézelődj a workshopok közöttOnline workshopok

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Jó lenne tudni hogyan legyünk mindig mentális csúcson és hogyan maradjunk életünk áramlásában? Ha feliratkozol a PILE Hírlevélre időről időre röppen majd hozzád egy pihe, melyben talán pont a kellő segítség vagy információ morzsa lesz.