Mozgásfejlesztés és idegrendszerérlelés
Komplex mozgásterápia és Brain Gym
Kulcsár Mihályné féle módszer/ Delacato módszere és az EDU-K Brain Gym rendszerével
Az idegrendszeri érési zavar tünetei a gyerekek 25-30 százalékánál jelentkeznek már iskolás kor előtt, illetve az alsó tagozatban. Fejlesztés a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására szolgál. Dislexia, disgráfia és diskalkulia kezelése. Olvasási problémák segítése, idegrendszerérlelés mozgásos gyakorlatokkal, melyek a viselkedésszabályozásra is hatnak.
Tünet lehet:
- ügyetlen, „kajla” a gyermek mozgása
- hárítja a kapaszkodást, mászást, nem szeret lépcsőn lemenni, nem tud váltott lábbal lelépni a lépcsőn
- elutasítja az egyidejűleg többféle figyelmet igénylő feladatokat
- extrém ingerkereső magatartás jellemzi (pörgések, lecsúszások, hintázás lehetőségének túlzott keresése)
- veszélyérzet hiánya vagy éppen ellenkezőleg, túlzott óvatosság, félelem
- nehezen tanul meg vagy nem tud kerékpározni, nem tudja a pedált folyamatosan hajtani
- kibújik az egyensúlyozással járó feladatok alól
- a sportágak elsajátításában nincs sikerélménye: úszás, korcsolyázás, síelés, küzdősportok
- kerüli a finommozgásokat: nem szeret festeni, rajzolni, gyöngyöt fűzni
- gondot jelent a gombolás, cipőfűzés stb.
- rossz térbeli tájékozódás (akár ismerős helyen is eltéved)
- könnyen elterelődik a figyelme vagy éppen egy dolognál hosszan letapad
- nem szeret képeskönyvet nézegetni
- nehezen tanul mondókát, téves ütemben tapsol hozzá
- lehet impulzív vagy agresszív vagy az ellenkezője: túlzottan csendes, visszahúzódó
Az idegrendszer érésének segítésére többféle módszer is kidolgozásra került és megtalálható hazánkban is. Egy azonban közös bennük: mozgással célzott mozgásos gyakorlatokkal és tornákkal építik ki az idegpályákat. Ehhez a munkához idő és türelem kell. Hiszen sokszor kell ismételni a gyakorlatokat meghatározott sorrendben ahhoz, hogy célt érjünk. Brain Gym és KMT gyakorlatok és tornák és mozgásos foglalkozások során is ezt tesszük, játékokkal kiegészítve. A gyakorlatok új mozgásmintákat adnak és aktiválják a kognitív funkciókat.
Fejlesztés folyamata:
Mozgásfelmérés – egyéni vagy kis csoportos formában
Egyéni felmérés keretében különböző mozgások és játékos feladatok elvégzését kérjük a gyerektől, illetve megfigyeljük őt feladathelyzetben.
Csoportos felmérés esetén 2-4 gyerek végez vezetett gyakorlatsort, mely alapján ki tudjuk szűrni, kinek lehet szüksége részletesebb vizsgálatra és egyéni terápiára vagy javaslatot teszünk csoportos mozgásfejlesztésre.
Első felmérés és iskolaérettségi vizsgálat időtartama 60-90 perc + 30 perc konzultáció a szülővel.
Fejlesztési terv, gyakorlatsor – avagy otthoni mesés feladatok
Az egyéni felmérést követően kidolgozunk és megtanítunk egy egyéni mozgássort, mely mindkét módszer gyakorlatait tartalmazza (és e-mailben elküldjük a szülő részére).
Ezeket kisebb gyerekek esetében egy mesébe ágyazzuk, hogy több motivációt adjunk. Ezek naponta elvégzendő feladatok és kb. 10-15 percet vesz igénybe a gyakorlásuk, azonban a hatékonyság szempontjából elengedhetetlen, hogy az agyat naponta érje ez a célzott stimuláció a blokkolt területek működésének újra tanításához. A közös mese-kaland elvégzése kedvezően hat a szülő gyerek kapcsolatra is.
Kontroll találkozók
A fejlődést minden hónapban kontroll vizsgálatokon figyeljük meg és sor kerül egy Brain Gym balance-ra is a fejlődés elősegítésére és a stresszek oldására.
Akkor változtatunk a gyakorlatokon, ha látjuk a változást, viszont a mesét mindig tovább visszük, melyet szintén megtanítunk és e-mailben elküldünk.
A kontroll találkozók időtartama: 45-60 perc
A fejlődés üteme minden esetben eltérő, addig nem lépük tovább, míg az adott gyakorlat nem megy tökéletesen. Tapasztalatok szerint a folyamat időtartama kb. 1 év.
Fontos tudnivalók
- Egyéni
- Felmérés 60-90 perc
- Kontroll havonta: 45- 60 perc
- Bejelentkezés szükséges