+36 70 600 8946 kiss.orsolya@pile.hu

Minden gyerekben ott van a szándék, hogy jól csinálja a dolgokat. De sokszor a szándék és a tett nem esik egybe. Gyakoribb ez olyan gyerekeknél, ahol gond van a figyelemmel, esetleg ADHD dianózisuk is van. Ez a különbség a tett és szándék között több formában is jelentkezhet: nehéz elkezdeni valamit, pl. leckét vagy megtevezni és pontosan véghezvinni egy hosszabb projektet, vagy csak eleve összeszedettnek lenni. Egy USA-beli web oldal ADHD-s gyerekek szülei körében végzett közel 1000 válaszból leszűrt eredménye szerint a gyerekeknek  leginkább az alábbi területeken  szükséges leginkább a támogatás mert ezekkel vannak a legygyakoribb problémák:

  • motiváció fenntartása 24%
  • végig követni a projektet 20%
  • elkezdeni 19%
  • időt és eszközöket jól szervezni 18%
  • előre tervezni 7%
  • prioritásokat állítani 5%
  • kommunikáció 3%
  • visszajelzés 2%

Mik a leggyakoribb okok,amik gátolják a jobb eredményeket?
És milyen szülői takitkák bizonyulhatnak hatékonynak?

Nem keres és nem fogad el segítséget

Úgy érzi, hogy mindent meg tud oldani egyedül és  elleáll minden segítő és változtatást javasló szülői szándéknak.  Vagy egyszerűen visszautasítja, hogy belekezdjen a feladatba.

  • fejezzük be a kérdezősködést és minden olyan viselkedést, amely  védekező állásban kényszeríti a gyermekünket. Fogalmazzuk át, amit mondani szeretnénk talán így: Bánod, ha elmondom erről mit gondolok? Mit gondolsz jó ez a nap arra, hogy átnézzük minől hol tartasz, mik a terveid, feladataid?
  • legyünk emapartikusak, hallgassuk meg mit mond, hogy érez a feladataival kapcsolatban. Sokszor, ha meghallgatva érzik magukat sokkal nagyobb a kedvük az együttműködéshez.

A szervezés, időbeosztás nagy kihívás számára

Mit lehet tenni, ha gyermekünk számára nehéz  saját feladatinak követése és határidők tartása. És hiáb vannak a családi tervező naptárak, vagy saját beosztás, még azt sem tudja követni.

  • Heti tervező. Ne dobb el az ötletet azonnal, hogy nem működik. Próbáld megkeresni, hogy mekkora az időtáv, melyet  gyermeked kezelni tud a tervezőben. Azzal kezdjetek és ha már jól megy növeljétek az időtartamot! Térjetek vissza többször, hogy megnézitek mi van a tervezőben!
  • Suli sarok – legyen egy dedikált hely, ahová az össze suli cuccát teheti. És oda nem kerül más.
  • Légy kreatív és kisárletező  a naptár / tervező szeközök terén. Tábla, white board, calendar a telefonban jelzésekkel bármi jöhet, ami működik.

Krónikus halogatás és túlterheltség

Amikor már belekezdeni is egy harc. Mindig halogat és nem csinálja…..

  • légy megértő. A halogatás az egy érzelmi állapot és nem racionális időbeosztás kérdése. Próbálj meg nyiltan beszélgetni arról, hogy mi zavarja a feladatban? Mitől fél vagy bizonytalan?
  • használd a szalámi technikát: koncetráljon  5-10 percig a feladatra majd rövid pár  perc szünet, ezt ismételjétek 2-3x majd következhet egy hosszabb szünet. Igy  megelőzöd a túlterheltséget és a hisztit.

Nehezen méri fel mire mennyi időre van szükség egy egy feladathoz

  • határozzátok meg, hogy egy feladat melyik kategóriába tartozik: egy falatnyi ( ami pár perc alatt elvégezhető), amin csámcsogni/ kérdődzni kell (olyan, amihez öbb időre van szükség mint egy óra) és „kigyóebéd” (amikor napok vagy hetek is kellenek ahooz, hogy teljesen kész legyen. Először közösen, majd ő egyedül. De épüljön be, mint szokás, a feladat megoldási idejének becslése/ kategorizálása.
  • óra- időmérés. Használjunk külő eszközt pl időmérőt, hogy ezen lássa gyermekünk mennyi idő telt el amióta elkezdte a feladatot, hogy ne kelljen a belső órájára hagyatkoznia.
  • tegyél fel klérdéseket, melyek gondolkodásra  és önmegfigyelésre késztetik őt. Ahelyett, hogy elhangoznának az „énmegmondtam” mondatok próbáljunk a tapasztalataira utalni, mit gondolsz mennyi időre volt szükség a múltkor ilyen feladathoz, gondolod most is annyi kell vagy jó lenne több ?

Kitartás és figyelemelterelődés kérdése

  • kérdezz rá a prioritásokra de kerüld el, hogy a gyermekedet védekező állásba készteted. Vagyis rabló pandúr helyzetbe kerüljetek. Ilyen kérdés például: van leckéd? Ehelyett inkább kérdezz rá milyen fontos dolgokat, feladatokat kell először elvégeznie.
  • próbáljuk meg rávenni, hogy meséljen dolgairól és feladatairól. Ha szabad, biztosnágos környezetben van, ahol nincs  rossz következménye ezeknek az információknak, akkor szívesen megteszi.
  • próbáljatok arról is beszélgetni, hogy ő mit vett észre magán, mi vonja el a figyelmét? Vagy hogy érzi zavarja e őt, eltereli e őt a feladatról a telefonja

 

Érdekelhet még: Ételek a figyelem támogatására

Szeretnél tudatosan segíteni? Nézelődj a workshopok közöttOnline workshopok

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Jó lenne tudni hogyan legyünk mindig mentális csúcson és hogyan maradjunk életünk áramlásában? Ha feliratkozol a PILE Hírlevélre időről időre röppen majd hozzád egy pihe, melyben talán pont a kellő segítség vagy információ morzsa lesz.