Dislexia egy tanulási probléma, mely során nem vagy nehezen tud gyermekünk megtanulni olvasni illetve éretni, amit olvas. Félelmetes kórképnek tűnik, a szülők rémálma. Ma magyarorzságon a gyerekek kb. 20 %-át érinti. Bár néhány ovodában már végeznek előzetes zsűréseket iskolába menetel előtt a problémára való hajlam kiszűrésére és a támogató fejlesztések elkezdésére, mégis sok gyerek esetében nem derül fény erre a nehézésgre csak akkor ha a tanulási problémák okát kezdik mélyebben viszgálni a rossz eredmények miatt. Általában a fiúk között gyakoribb illetve az olyan családokban, ahol már van dislexiás a családban. De szülőként milyen jelek esetén gyanakodjunk és forduljunk fejlesztő szakemberhez, akinek támogatásával a probléma kezelhető.
A dislexia jelei ovodáskorban:
Későn kezd el beszélni
A diselxiás gyerekekre jellemző, hogy a nyelvi fejklődés és érés később indul meg és ezért a szülők azt tapasztalják, hogy később mondja ki az első szavakat és az egész mondtaokban való történet mesélés vagy válaszolás sem jellemző még iskolába induláskor sem. Ők nem szószátyár típusok, ahogy szüleik jellemezni szokták őket. A mindig elégedetlen szomszéd néni pedig „na mondd már nem harapom le a nyelved….” mondogatja neki folyton.
Tipp: játsszunk történet mesélőst, használhatunk hozzá képkártyákat vagy story kockákat.
Sokszor van fülgyulladása és krónikus fülfájása
Gyakoriak nálunk a fül problémák. Hajlamosak a közhépfülgyulladásra és a körzetes Fül- Orr- Gégészeten már ismerősként köszöntik. A fülfájós gyerek nem feltétlenül dislexiás, de a dislexiás gyerekek között nagyobb arányban vannak olyanok, akiknek ez érzékeny terület. A sokszor előforduló fülprobléma hat a hallásra is. Betegségek esetén rosszabb a hallás, mely állandosulhat is nehezítve a hangok érzékelésének finomságát és az apró különbségek meghallását, melyek fontos információkat tartalmaznak a betük hangok összekötésében.
Tipp: iskola kezdése előtt javasolt egy hallásviszgálat, vagy játszhatunk olyan hogy hasonló szavakat mondunk és kérjük mondja el hogy különböző vagy azonos volt e pl halom- nyalom, sírós-zsíros, kabát-kapát…
Nehéségek a jobb és bal irány elsajátításával és alkalmazásával
A dislexiások számára akadályozott a két agyfélteke közötti váltás. Emiatt az oldalak közötti váltás illetve azok megjegyzése és rögzítése is.
Tipp: Segíthetünk úgy hogy megjelöljük az egyiket, rögzítve annak nevét és mindig azt használjuk kiinduló pontjkánt amig rögzül. A megjelölés lehet egy karkötő vagy óra vagy csillámtetkó vagy akár matrica is. És mindaddig alkalmazzuk, amíg nem válik teljesen biztossá az oldalak megnevezése.
Kétkezesség
Mindenkinek van egy „ügyesebb”, szakmai nyelven domináns keze. Ez kb 5 éves korra kialakul. A szülő azt veszi észre, hogy mindig ezzel a kézzel rajzol, ezzel nyúl a pohárért vagy bármiért, amit odanyújtunk. Akinél ez még 5 éves kor után sem rögzül – tehát váltogatja a kezet, amivel megfog dolgokat, fest , integet – akkor érdemes szakemberhez (fejlesztő, fejlesztő pedagógus, EDU -K vagy Brain Gym kineziológus) fordulni. Fejlesztő tornával, gyakorlatokkal érelelhető az idegrendszer, hogy hozza meg választását. A nem kialakult dominancia később gátolja a tanulást. A domináns érzékszerv még stressz esetén is elérhető és működik. Ezért is fontos a kialakulása. Vannak olyan esetek, amikor valódi kétkezesség alakul ki, de ez ritka. Ilyenkor minden tevékenységet el tud végezni mindkét kezével akár egyszerre is. Ez esetben mindkét agyfélteke aktív.
Tipp: fejlesztő torna, Brain Gym gyakorlatok – mivel ez alapvetően idegrendszeri érési folyamat, melyet célzott gyakorlatokkal támogathatunk. Ezen kívül és nem helyette próbálgathatunk tevékenységeket mindkét kézzel és figyelje meg meg melyikkel könnyebb. Nem ajánlott a pl jobb kéz megtanítása. Ezt a gyakorlatot folytatták 30-40 és 100 évvel ezelőtt az iskolában és sok szenvedő balkezest eredményezett.
A cipőfüzőkötés megoldhatatlan probléma
A cipőkötés a mai világban? Minek? Tele a polc tépőzáras cipőkkel! Hallani anyukákat. És ebben igazuk van. De a cipötés egy olyanfeladat, melyhez azokra a készségekre van szükség melyek a suliban az íráshoz . Ezért használják az ovónők és fejlesztők annak mérésére, hogy vajon az idegrendszer készen áll e, rendelkezik e azokkal a képességekkel melyek kellene az 1. osztályban.
Tipp: Szóval ha nehezen megy, próbáljuk először nagyban. Nagy, széles kötéllel masnival és később menjünk a cipőhöz. De lehet már játékboltokban különböző kötő és csomózós játékokat is kapni.
Ritmus, mint mumus
A gyerekek ösztönösen mozognak a ritmusokra. Ovisoknál pedig örömteli játék ha visszatapsolják a hallott ritmust. Ha ez nehéz ez több problémát is jelezhet: hallással mint fizikai készséggel van gond (lásd fülgyulladások), vagy a saját ritmus megtalálása még nem történt meg. A ritmus érzékelése fontos, mert a szavaknak is van ritmusa, lejtése, szótagjai melyek érzékeléséhez kell a ritmusérzék. Ha más nyelveket szeretnénk tanulni ahhoz is segít ez a képességünk. És nem utolsó szempont a tánciskolában vagy a szalagavató bál tánc tanulásánál is. Ritmusa van légzésünknek és beszédünknek is. A sportnak és az életnek is.
Tipp: tapsoljunk, lépjünk ritmusra egy ütemre vagy zenére. Hallgassunk zenét és mozodjunk a ritmusára.
Nehézségek a napok neveinek, vagy a hónapok elnevezésének megjegyzésénél
A sorok, sorozatos információk nehézséggel mennek. Ilyenek például a napok, a hét napjainka elnevezése és sorrendje, az évszakok és a hónapok nevei. Ezek a leggyakrabbna tettenérhető területek, de másban is észrevehetjük ezt a nehézséget.
Tipp: Tanuljuk meg mozgással egybekötve: minden egyes információt kössünk egy mozdulathoz, gyakoroljuk és mindig adjunk hozzá még egyet és elölről kezdve cisnáljuk végig a mozdulatsort mig nem érünk el az össze nap nevéig. Pl: hétfő taps, kedd fejforgatás, szerda orrfogás, csütrötök bolintás, péntek kezek a pocakra, szombat: dobbantás, vasárnap ugrás. A variációknak csak a képzeletünk szab határt. Mehet előre és hátra is.
Instrukciók követése nehéz
Vannak gyerekek,akiknek nehéz egyszerű utasítások követése és végrehajtása. Ők hamar megtanulják, hogy társaikat utánozzák. Így a legkönnyebb felismerni ezt a nehézséget.
Tipp: gyakorljuk otthon az egyszerű utasításokkal és játékos vicces feladatokkal.
Fontos, hogy a jelek felismerésekor ne essünk pánikba, de keressünk fel felmérésre egy szakembert, ha gyermekünk elmúlt 5 éves. A fenti tippek és gyakorlatok hasznosak, de nem helyettesítik a fejlesztést.
+1 tipp: a végtelen jel rajzolás és színezés. Ennek hogyanjáról olvasd el a javasolt cikket és tölts le az ingyenes sablont!
Érdekelhet még:Végtelen jel, mint fejlesztő eszköz
Szeretnél tudatosan segíteni? Nézelődj a workshopok között: Online workshopok
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Jó lenne tudni hogyan legyünk mindig mentális csúcson és hogyan maradjunk életünk áramlásában? Ha feliratkozol a PILE Hírlevélre időről időre röppen majd hozzád egy pihe, melyben talán pont a kellő segítség vagy információ morzsa lesz.