+36 70 600 8946 kiss.orsolya@pile.hu

 A pozitív nevelés egy szemlélet, mely arra irányul hogy gyermekünk önértékelését növeljük és segítsük abban, hogy kontrolálni tudja viselkedését. Mindezt részletes utasításokkal, elvárások megadásával és jutalmazással tesszük  teljesítés esetén. Vagyis a jót erősítjük és ösztönözzük arra a viselkedésre, melyet elérni szeretnénk.

Ha ezt a cikket olvasod  valószínűleg sokat  gondolatod forog gyermeked körül és intenzíven nyomon követed fejlődését. Főleg a gyenge pontokra, a fejlődésre váró területekre koncentrálsz és keresed az módokat, hogyan lehetne jobb. És ez természetes.  De bármennyire közvetítjük a szeretetünket a gyerek érzi, hogy „meg akarjuk javítani”, tehát az a következtetést vonja le, hogy nem elég jó.  És ez indirekt módon rombolja az önértékelését. Egy ideig próbál majd többet és jobban tenni, de ha nem kap megerősítéseket egy idő után feladja a küzdelmet – ilyenkor motiválatlannak, lustának  vagy félénknek látjuk – vagy pedig „lázad” : nem csinálja csak azért sem, vagy  lázadhat bújtatottan is: pl a sok tanulás ellenére a dolgozatok mindig rosszul sikerülnek.

De akkor hogyan lehet  mégis lágyan támogatni, nem összetörni és mégis eredményeket elérni mind  a tanulás mind a magatartás terén? Lássunk 5 tippet!

Légy detektív!

Változz detektivvé! És találd meg azokat a viselkedéseket, pillanatokat vagy  akár tanulási eredményeket, amik jók, amik a  várt irányban vannak, esetleg amiket elérni szeretnél. Ezeket emeld ki és jutalmazd meg! Mondd el pontosan, hogy mik azok a tényezők amiket értékelsz ebben, hogy gyerek tudja mit csinált jól és miért kapta az elismerést és a jutalmat, Igy könnyebben meg tudja tartani azt. Ha ez megvan, terjesszétek ki ezt a viselkedést más területekre is.

De nézzünk egy történetet inkább. Találkoztam egyszer  az egyik táborban egy kisfiúval, akiknek figyelem és viselkedés problémái voltak és  hevesen közeledett és viselkedett a többiekkel, a játékokkal  és az egész világgal. Ezért nehéz volt vele lenni és sok konfliktusa volt és kapott már elég büntetést úgyhogy erre immunis volt, ilyenkor egyszerűen üveges szemekkel nézett és kikapcsolt. Egy másik kisfiúval különösen  sok összeakadása volt szinte minden nap ötször, melyet mindig megbeszéltünk eredmény nélkül, hiszen nem volt mellette pozitív élmény. Egyik nap a másik kisfiú elejtette a kulacsát, ami legurult a lépcsőn és történetünk főszereplője volt az első, aki repült utána és izgatottan vártam mi fog történni: elkapta, visszahozta és  átnyújtotta a tulajdonosnak, aki meglepetten megköszönte. És itt jött a DETEKTÍV, aki elismerte, kiemelte és megjutalmazta ezt a gesztust. Ez az személyesen megélt pozitív élmény olyan fontos volt neki, hogy onnantól beemelte a viselkedésébe és aztán  meg tudtuk beszélni, hogy a többieknek segíteni a feladatoknál is lehet és nem csak versengeni. Melyik milyen érzés?  Amikor visszakacsoljuk a belső iránytűjüket a detektívmunkával, akkor segítjük a világhoz való alkalmazkodásukat.

 

Időzítés

 A gyerekek a jelenben vannak és akkor és ott élik meg a dolgokat. Nagyon fontos tehát, hogy az adott pontban amikor benne van ez érzésben, akkor ismerjük el a viselkedést vagy teljesítmény. Igy tudjuk elérni azt, hogy az adott cselekvést – érzetet a testében  és a  dicséret, elismerést által keltett jó érzést  összekösse és mint pozitív, erőt adó élményt megjegyezze mint mintát. Így képzünk új programokat és mintákat, amiket később előhívhat és használhat a régiek helyett.

Az agyunk többnyire régi viselkedésmintákat hív elő és használ életünk helyzeteiben.  Ezeket az alapmintákat 6 éves korunkig alakítjuk ki és használjuk aztán egész életünkben. Agyunk változásra való képessége (neuroplaszticitása) azonban lehetővé teszi a minták átírását és cseréjét. Minél erősebb a mintához kapcsolt érzés (legyen az jó vagy rossz) annál  intenzívebben tároljuk. Amikor kineziológushoz megyünk, ő ezen minták átírásán dolgozik majd velünk. De  ha meg akarunk  szabadulni egy rossz szokásunktól egy pszichológus is ezt teszi. Mindenki a maga eszköztárával. Az átíráshoz és bevésődéshez idő és gyakorlás kell hiszem meg kell erősíteni és bejáratni az új idegpályákat. Ezért  a jól alkalmazott megerősítés és jutalmazás segíti a gyorsabb beépülést, hiszen arra ösztönöz, hogy minél többet  használjuk ezt az új, jó érzést és jutalmat adó mintát.

 

Jutalmazási rendszer

Alakíts ki egy többszintű jutalmazási rendszert. Ez legyen világos, egyértelmű szabályokon alapuló rendszer.
Fontos, hogy
– érthető és követhető legyen számára. Értse és tisztában legyen a működésével, szabályaival és a határokkal.
– motiváló és értékes legyen neki. Ők is szeretnek jó „üzleteket” kötni. És csak akkor működtetik, ha örömet ad.
– ne legyen túl könnyű vagy kijátszható. Ez egy ideig tartja csak őket a feladatban, de egy idő után elvesztik érdeklődésüket. Vagy a másik esetben csúcsra járatják a rendszert és mi nem tudunk a jutalmakkal helyt állni a végén.

Többszintűséggel –  vagyis 5 csillag  nyomda ér egy napocskát és 10 napocska után megyünk az állatkertbe -hosszabb távú célokat és motivációt is el lehet érni. 6-10 éves gyerekeknél már 3 szintű rendszert is be lehet vezetni.

 

Nagyobb objektív 

Nézd egy kicsit nagyobb objektíven keresztül  a gyermeked! Figyeld meg több területen helyzetben és keresd meg miben ügyes, tehetséges. És tágítsd ki  erre a területre is az elvárást, a siker definícióját! Értem ezalatt, hogy az itt megélt pozitív élmény, teljesítmény is lehet  kiinduló alap, új minta ami átvihető más területekre is.

Sokszor úgy érezzük, hogy elvesztünk és nincs olyan dolog, amitért meg  lehetne dicsérni. Minden területen  változtatandó, amit csinál. És  ő is érzi ezt.  Ilyenkor kell nekünk a „nagyobb objektív” hogy több területet lássunk. Több területen kutasson a „detektív”.

 

Következetes és igazságos 

Fontos, hogy légy igazságos és következetes.  A mérce és a példa te vagy. Ha áthágod, lazán kezeled a rendszert számára is  is lazán kezelhető lesz a rendszer és az elvárások. A pozitív nevelés nem azt jelenti, hogy  minden jó és sosincs büntetés. Ami nem jó, azt el kell mondani. És a határokat is meg kell szabni.  Az átlátható, következetes keretek biztonságot nyújtanak a gyermeknek. És ebben a biztonságban tere van a kreativitásának és fejlődésének.

A pozitív visszajelzések és megerősítések révén pedig könnyebben igazodik el a világban, több öröme van és fejlődik az önértékelése és magabiztossága. Nyitottabbá válik a környezetére és vannak működőképes mintái az élethelyzetekre. Így készül fel a saját sikeres felnőtt életre.

Érdekelhet még: Motiváció 4 lépésben

 

Szeretnél tudatosan segíteni? Nézelődj a workshopok közöttOnline workshopok

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Jó lenne tudni hogyan legyünk mindig mentális csúcson és hogyan maradjunk életünk áramlásában? Ha feliratkozol a PILE Hírlevélre időről időre röppen majd hozzád egy pihe, melyben talán pont a kellő segítség vagy információ morzsa lesz.