+36 70 600 8946 kiss.orsolya@pile.hu

Házi feladatozás egy rémálom, üzlet  vagy  rendszer, ami tényleg működik!

A házi feladatozás sokak számára egy rémálom minden este és hétvégén.  Azok számára akik  diagnosztizáltan vagy anélkül adhd-val küzdenek, vagy csak még éretlenebb faladattudattal és idegrendszerrel mennek iskolába , a  házi feladat   egy rémálom. Az  olyan elemei mint pl. az írd le mi is a lecke és mikorra – figyelmet és intenzív fókuszálást igényelnek. És még emlékezni is kell rájuk. Ha az alábbi tippeket és napi rutinokat használjátok új szintre emelhetitek a „házi feladat” projekt megoldását.

A nehéz suli nap után még házi feladatot írni fájdalmas dolog. Másolni kel, írni kell, haza kell vinni a megfelelő füzetek és könyveket, észbe kell tartani a határidőket és feladatokat és hogy mit mikorra kell vinni. Ez nagyon nagyon nehéz egy olyan gyereknek, akiknek még nem stabil az idő érzékelélés, nehezen tartja a figyelmét és emiatt gyenge a memóriája.

Tud egy szülő ebben segíteni?   Igen persze azzal, hogy otthona is egy rutint, rend alakít ki a sulis dolgokkal kapcsolatban. Bár eltelik némi idő, talán pár hónap is amíg a bevezetett rutin szokássá válik, de ne adjátok fel, mert megéri. Az eredmények a jobb iskolai visszajelzésekben, jegyekben,  megbízhatóságban és sokkal több mosolyban és kevesebb veszekedésben látszik majd.

Lássuk a tippeket!

Lehetőleg írásban

Kérjétek meg a tanárt,  ha tehetitek, hogy adjon időt a házi feladatok lejegyzésére, ha lehet ne csak mondja írja is fel a táblára és hagyja ott  egy ideig. több csatornán kommunikálva könnyebb a gyereknek észre vennie.

A tanárok nagy része felírja a leckét a táblára és általában a szünetben ott is marad. Ennyi ideje van a gyereknek, hogy feljegyezze. Készíthetünk gyerekünknek egy „házi feladat leíró„  emlékeztetőt – egy szimbólumot pl. ház vagy ceruza megegyezés szerint, ami a tolltartója tetején vagy egy olyan dolgon van, amit a szünetben elővesz vagy sokat szem előtt van és emlékezteti a feladat lejegyzésére.

Kérjük a tanárt, hogy mindig írja le vagy akár lapon ossza ki a feladatot. Egyre több gyerek küzd beszédértési problémával és nekik szükségük van az írásos információ forrása.

Buzdítsuk a gyerekünket, hogy keressen többféle lecke információ forrást, ilyenek lehetnek a tanuló haverok.

Tanuló haverok – közös tanulás

Válasszanak tanuló haverokat, akikkel egyeztetni lehet a leírt feladatokat, határidőket , hogy minden megvan e.  Online eszközök segítségével könnyű az egyeztetés a gyerekek a felnőtteknél természetesebben kezelik ezeket az eszközöket és közben azt is megtanulják, hogy mennyi minden másra is használhatóak a játékon és videó nézésen kívül. A most kisiskolás Z generáció számára a közösség, és főleg az online közösségi lét esszenciális és így megtörténhet egy közös online táska bepakolás is annak előnyeit és többlet információ forrását élvezve.

Legyen egy „KÉSZ FELADATOK” mappa vagy tároló!

Ebben látszik mi van már kész – és ez egyféle jutalom és örömforrás és illetve megmutatja már egyben mit is kell bepakolni a táskába.  Ez egy fontos jelzés azoknak, akiknek nehéz összeszedetten pakolni és naprakésznek lenni mi hol van és hová is kellene tenni.

Könnyítsünk a terhen! Kisebb egységekben dolgozzatok!

Azok akiknek nehéz figyelni illetve nagyon elfáradnak napközben már a suliban az esti leckeírás lassan megy és hamar frusztráltakká válnak. Vágd fel neki kisebb részekre pl. jelölj ki egy témakört, amit megcsinál és utána kis pihenő vagy nasi. Így jobban érzi, hogy már haladt és megoldott valamit. Pihenő után jöhet a következő.  Így nem akkora rajta a nyomás és nem érzi azt, hogy elhatalmasodott rajta a feladat teher.

Érjen haza, amit otthon meg kell csinálni!

Sok szülő panaszolja, hogy haza sem ér a lecke. Ha tudunk, működjünk együtt a tanárral, aki  nekünk is megküldi illetve figyelmeztető jelzéseket ad a gyerekeknek, hogy ne felejtsék el. Beszélgessünk   gyerekkel ezekről a figyelmeztető jelekről – motiváljuk, jutalmazzuk ha felismerte ezeket és hazahozta a leckét. alakítsunk ki saját figyelmeztető szimbólumokat. Ismertem olyan anyukát, aki a házi füzet jelét rajzolta minden reggel a lánya kézfejére, hogy ne felejtse el használni.

Kijelölt házi feladat idő

Vannak gyerekek, akiknek kell pihenőidő a suli után de vannak akik „sulis üzemmódban„ vannak még egy darabig. figyeljük meg, hogy melyik csoportban tartozik gyerekünk és eszerint alakítsuk ki a házi faladat időt. Készítsünk órarendet, mely a sulin kívüli időbeosztást és feladatokat és dedikált időket is tartalmazza. Ez segít az idő beosztásában és  idő érzékelésének tanuláséban is. Illetve keretet és biztonságot ad. Tegyük olyan helyre ahol mindenki látja, és követni tudja. Így könnyebb dolgunk van, ha referálnunk kell rá.

Házi író sarok/hely kijelölése kialakítása

Legyen egy dedikált helye a házi feladat írásának.  Ez lehetőleg egy olyan hely legyen, amely nyugodt és nem sok minden vonja el a gyerek figyelmét.  Néhány gyereknek segít a halk zene a  koncentrálásban, de nem mindenkinek és semmiképp se szóljon a TV vagy egy film a háttérben.  Illóolajon és illatok is segítségünkre lehetnek. (ezekről bővebben majd egy másik cikkben írok.

Ne engedjük meg a halogatást!

Beszéljétek meg a feladatokat, légy biztos benne, hogy a gyerek érti a feladatot mielőtt munkába kezd.  Maradj a közelben, ha segítséget kérne vagy támogatása lenne szüksége, de nem kell ott ülnöd mellette.

Legyenek szünetek

20 percenként kell egy kb. 5 perces szünet. Ennyire szüksége van, hogy figyelni és töltődni tudjon. Állítsatok be órát, hogy könnyebb legyen tartani az időket.

Felkészülés a tanulása

Brain Gym gyakorlatokkal kezdve a tanulást sokkal hatékonyabb lehet a munka. Időről időre beiktatott mozgásos gyakorlatok segítenek a stressz levezetésében és a figyelem fenntartásában. Tanuld meg a tanfolyamon vagy workshopokon!

És mégis hogyan maradhat a házi feladat írás egy pozitív dolog?

Vedd figyelembe és tartsd tiszteletben, hogy a gyereked is telítődhet

Ha már nagyon fáradt, stresszes és frusztrált engedd el.  Ha teheted írj  tanárnak és kérj időt neki a feladata vagy beszéljétek át a házi feladat mennyiségét.

PAKOLÁS

Nézzétek át, hogy minden rendben kész és bepakolva és ünnepeljétek meg. tegyétek a táskát az ajtóban, hogy készen várjon reggel.

Értékeld az erőfeszítéseit

Kialakíthattok jutalmazó rendszert, sok gyerek ezzel jól motiválható. Feladatok időben készen. Táska készen, rendben bepakolva, időben, ezek mind mind egy, egy kisebb jutalmat érhetnek, amelyek egy nagyobb jutalomhoz vezetnek.

Értékeljétek együtt az aznapi tanulást

Beszéljétek át kb. 5 percben mi ment jól és mi ment kevésbé. Adj te is visszajelzést arról, hogyan láttad őt miben volt ügyes és hogy mit ért el. Ez fontos, mert nem mindig ismerjük  fel saját magunk a fejlődést pedig az további erő forrása.

És a MOTIVÁCIÓ! Hogyan is érd el, hogy a motivációt akár 4 lépésben: https://pile.hu/motivacio-epites-4-lepesben

 

PILE - Ösztönző jutalmak - Nagyoknak

Ingyenes letöltés

Letöltési link küldése:

Elolvastam és elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót.

E-mail címem megadásával hozzájárulok a hírlevél feliratkozáshoz.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Jó lenne tudni hogyan legyünk mindig mentális csúcson és hogyan maradjunk életünk áramlásában? Ha feliratkozol a PILE Hírlevélre időről időre röppen majd hozzád egy pihe, melyben talán pont a kellő segítség vagy információ morzsa lesz.