+36 70 600 8946 kiss.orsolya@pile.hu

Sok gyerek érkezik hozzám azzal a tünettel, hogy nem tud figyelni, pedig okos, mégis el elkalandozik a figyelme tanítás közben és kimaradnak dolgok.  Mi az oka ennek és edzhető egyáltalán a figyelem? Az okok között egyéni, fizikai,  családi és  modern életmódbeli társadalmi okokat is találunk.

Ha az okokat keressük kutatjuk, akkor  több  elméletet is válasz is szembejön.  Az ADHD-ról  a szakirodalom azt mondja, hogy örökletes funkciózavar, mert hogy azt találták hogy az érintett családokban halmozottan fordul elő. Dr. Máté Gábor, világhírű magyar lélekgyógyász szerint  viszont a figyelem probléma gyökere gyermekkorba  vezethető vissza,  egy traumára. És igenis gyógyítható  és kezelhető és visszafordítható. Csak meg kell keresni és oldani a hátterében lévő történetet, mely létrehozta ezt az állapotot. Erre jó eszköz lehet egy  egyéni kineziológiai oldás vagy más traumákkal foglalkozó terápia.

De szülőként gyerekükért tenni akaró vagy figyelemproblémás felnőttként  változni akaró személynek milyen egyéni lehetőségei vannak? Ehhez vizsgáljuk meg milyen elemei vannak a Brain Gym módszer szerint a figyelemnek, melyek befolyásolják annak  képességét.

Paul E. Dennison, a Brain Gym módszer megalkotója, amikor a figyelmet vizsgálta, arra jutott, hogy van egy olyan fizikai tényező, mely erősen hat a figyelemre. Ez nem más mint  a  fejforgatás képessége. A fejforgatás  képeségének mértéke azt is meghatározza milyen irányokból tudunk hangokat befogadni. Nyaki izmok feszessége illetve lazasága, amikor könnyű érzés nyakunkat minden irányba mozgatni és aktívabban tudunk figyelni. Amikor stressz helyzetbe kerülünk nyakunkat megfeszítjük és ezzel korlátozzuk fejünk mozgásának szabadságát. Tartós stressz esetén (a masszőrök jól ismerik ezt a jelenséget) beáll a nyakunk.  Ha  érezzük, hogy figyelni és meghallani dolgokat nehezünkre esik, végezzünk  fejforgatásokat,  nyaklazító gyakorlatokat  vagy választhatunk Brain Gym gyakorlatok közül is mint a Bagoly vagy a Nyakkörzés*. A fülcimpa egy olyan terület, melyen sok szerv reflexzónája megjelenik A fülakkupunktúra is ezeket a területek használja. Ha javítani szeretnénk a figyelmet masszírozzuk a fülcimpát végig 3-4x hátrafelé húzogatva a fülünket.  Hogy mikor elég, azt a fülünk pirossága jelezheti.

A figyelem  aktuális képességének mértékéről ad információt az is, hogy hogyan gondolkodunk, meghalljuk e saját gondolatainkat. Amikor olyan tempóban pörög az életünk vagy az események körülöttük és csak sodródunk ez túlélő üzemmódba kapcsol minket, mely az automatán működő programok működtetését indítja be. Testünk úgy érzi, hogy nincs idő fontolgatásra és gondolkodásra ezért „lekapcsolja” ezt a működést és a  jól bevált túlélő viselkedés módokba kapcsol minket.   Vagyis ha úgy érezzük nem tudunk gondolkodni vagy ezt látjuk gyerekünkön itt az ideje egy pillanatra megállni és visszaszerezni  a tudatos irányítást és az egyensúlyt. Ennek egyik egyszerű, de hatásos eszköze, hogy igyunk vizet, lassan kortyolva. A víz segíti az érzelmek feldolgozását és a test és agy számára könnyebbé teszi a működést.

A figyelem   képessége tehát nagyban összefügg a biztonságérzetünkkel, mennyire érezzük biztonságban magunkat. Ha  a környezetet nem ítéljük annak, akkor  egy részünk folyamatosan  „pásztázni” fog a  veszélyt keresve, mint  őseink amikor a vadállatokkal teli területeken vándoroltak és semmiben sem fogunk tudni elmélyülni. Ezért is fontos, hogy amikor gyerekünk tanulni kezd akkor egy biztonságos, nyugodt helyen tegye lehetőleg minimálisra csökkentve a zavaró tényezőket. Használhatunk illóolajokat pl citrom vagy citromfű, narancs,  vagy bergamott.  De elérhetőek már olyan illóolaj keverékeket tartalmazó sprayk és olajok, melyek szakemberek által kifejezetten ezekre a helyzetekre adnak támogatást téma szerint. Ha pedig azt látjuk, hogy  gyermekünk folyamatosan szorong, kérjük segítséget.

A modern világunkban  folyamatosan érnek minket ingerek, melyek megzavarják figyelmünket. Talán már hozzá is szoktunk ahhoz, hogy mindig megzavarja valami a koncentrálásunkat.  Egy átlagos felsővezetőnek egy munkanapján kutatások szerint csak 22 perc megosztatlan, zavartalan  figyelme van. Egyetemistákkal végzett kutatás szerint  online tanulás időszakában minden 65. másodpercben tevékenységet váltottak, vagyis eddig tartott a figyelmük.  A hétköznapokban ahhoz szoktunk hozzá, hogy mindig kizökkenünk és aztán újra bele kell mélyednünk valamibe. Én magamon is észrevettem, hogy annyira megszoktam ezt a működést, hogy amikor zavartalan környezetben ülök le mondjuk cikket írni egy idő után én magam  váltok valamilyen más tevékenységre, vagyis zavarom meg a figyelmemet.  Újra meg kell tanítanunk magunkat és gyerekünket arra, hogy figyeljen hosszabban.  Ezt az elején kezdjük  rövidebb időkkel és folyamatosan növeljük az időtartamot.  Játszhatunk az autóban olyan játékot, hogy figyelni kell  milyen közlekedési táblákkal találkozunk, vagy van e az úton lombos fa.  Vagy kalapos bácsi. De  időnként elővehetünk különbség kereső játékokat, lapokat.  Vagy  játszhatunk olyat, amiben sorozatban kell információkra figyelni, tárolni. Pl. Folytasd a sort: mondok  egy  testrészt, mond te is és tegyél hozzá egyet, a következő végig mondja amit mi addig és ő is hozzátesz. Ezt játszhatjuk mozdulatokkal is. Vagy összekapcsolhatjuk a mozdulatot és információt (és ezzel egy tanulási módszert is  gyakorlunk: memóriafogas) pl tapsolás és egy virágnév következő tapsolás virágnév és ő is hozzátesz egy mozdulatot és egy fa nevét pl. De megtanulhatjuk így sorozatban a hét napjait vagy az hónapok neveit is.

És ne felejtsük el a meséket! A felolvasott és a gyerekek által meghallgatott meséket. Ezek  nemcsak az auditív figyelmet fejlesztik, de képzelőerőt is és nagyon pozitívan hatnak a szorongások és félelmek csökkentésére.  A gyerekeket  folyamatosan sok vizuális inger éri és megszokják, hogy többségében vizuálisan, a látásukkal vegyék fel a környezet információt.  A hallás is háttérbe kerül, viszont a iskolába kerülve a tanító pont a hallás utána adott információt részesíti előnyben igy ezek a gyerekek hátrányba kerülnek és másolni próbálják a többieket. Ráadásul a hallás útján sokkal több stressz ér minket gondoljunk csak arra ha nem nézünk csak hallgatunk egy filmet, ami a háttérben megy a TV-ben és hajlamosabbak vagyunk blokkolni a hallás útján hozzánk jutó ingereket és  a  látásunkra hagyatkozni. A mesék feloldó „kódokat” tartalmaznak és tudat alatt megoldásokat tanítanak. Hisz a főhős mindig célba ér, még ha közben akadályokat is találkozik.

De a Brain Gym gyakorlatokat ismerve mi is alkothatunk aktív meséket, melyeket hallgatva, aktívan átélve és együtt csinálva a gyakorlatokat a szereplőkkel azonnal egyensúlyba kerülhetünk.

A figyelem training elemei tehát: 

  1. Biztonság: biztonságos hely, zavaró tényezők kiiktatása ( telefon másik szobában), illóolajok és mesék
  2. Víz – hidratáltság ivás
  3. Testi, fizikai: fejmozgatás, nyak lazítása: nyakkörző, fejmozgató gyakorlatok. Nyak  és vállak felszabadítása
  4. Munkamemória:  fejlesztő játékok és gyakorlatok, tanulástechnika
  5. Idő: folyamatosan növelt koncentrációs időtartam
Szeretnél többet tudni a figyelem fejlesztésről és megtanulni a  figyelmet támogató Brain Gym gyakorlatokat? Nézd meg az online workshopokat!  https://pile.hu/workshopok/brain-gym-sorozat-szuloknek-online

*Brain  Gym egy jogvédett rendszer. A gyakorlatokat megtanulhatod workshopokon vagy  a Brain Gym 101 tanfolyamon vagy P. E. Dennison Észkapcsoló agytorna könyvéből.

Ez is érdekelhet még: Gyakorlatok a figyelem fejlesztésére

Pile Figyelj ! - aktív mese

FREE DOWNLOAD

Send download link to:

Elolvastam és elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót.

E-mail címem megadásával hozzájárulok a hírlevél feliratkozáshoz.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Jó lenne tudni hogyan legyünk mindig mentális csúcson és hogyan maradjunk életünk áramlásában? Ha feliratkozol a PILE Hírlevélre időről időre röppen majd hozzád egy pihe, melyben talán pont a kellő segítség vagy információ morzsa lesz.