+36 70 600 8946 kiss.orsolya@pile.hu

Dominancia, agyféletek dominancia, érzékszervi dominancia ezek a szavak meg megjelennek cikkekben, ahol arról esik szó, hogy a gyermek megfelelően fejlődik e, iskolaérett-e vagy esetleg éretlen az idegrendszere korához képes. De mit is jelent ez tuljadonképp és miért fontos? A fejlesztők, akik azt nézik, hogy a gyerekeknek van e kialakult dominanciája, azt a kéz vonatkozásában nézik. Vagyis  kialakult e, hogy melyik kezét használja első sorban a kreatív, szerelős és később írásos rajzolásos feladatokhoz. A kialakult dominancia az idegrendszer érettségéről ad egy képet és jelzi, hogy ez az érés elérte e azt a szintet, mellyek az iskolai feladatok könnyen mehetnek. És hogy a információ könynen áramoljon a lehető legrövidebb úton a bal agyfélteke és jobb kéz dominanciát támogatják a fejlesztések elginkább.

A  képességfejlesztő kineziológia kicsit tágabban viszgálja a dominancia kérdését és főleg az agy szempontjából közelíti meg a kérdést. Az agy két agyféltekére oszlik és ezeknek küldönbő kicsit a működési területe – mondjuk így. Viszont mindenkinek van egy „kedvenc” féltekéje, mely segítségével szereti megoldani az elé kerülő feladatokat. A népességet tekintve 90%-nak ez a bal (racionális) agyfélete és csak a maradék 10% részesíti előnyben a jobb agyféltkés működést. De azért ez sem ilyen egyszerű és egyértelmű ahogy ezt a későbbiekben látni fogjuk.

De mikor és honnan ered a tudás, ami alapján ezt ma kimondhatjuk és vizsgálhatjuk? Paul Broca francia orvos kezdte 1861-ben tanulmányozni agy működését és felfedezte, hogy a bal agyfélteke ha sérül, az gátolja a nyelvi képességeket. (el is nevezték róla az agyi beszédközpontot Brocca mezőnek) A  felfedezését követően  kezdték el komolyabban vizsgálni az agyat és feltérképezni a funkciókat és területeket. Ezuátn hamarosan megszületett az az elmélet, hogy a bal agyfélteke a domináns (és kívánatos, hogy az legyen), mert as nyelvi , beszéd funkciók ott találhatóak mint az intelligencia kifejeződése. Később rájöttek, hogy a jobb agyfélteke is fontos funkciókat lát el, mint pl. a zene, művészettel kapcsolatos képessége, de ezeket társadalmilag alsóbbrendűnek tekintették.

Már már ismertek pontosan a területek, melyek bizonyos feladatokat és képességeket látnak el az agyban. Bal agyfélteke lépésről lépésre „halad”, racionálisan mérlegel és dönt, számol, ír, olvas. Műszaki terveket készít, analaizál, logikus. Szereti a szabályokat, az egymásutániságot, különbségek után kutat és a beszéd jelentését vizsgálja.  Amikor stressz éri akkor  fokozott tempóra kapcsol érzelmek  és megértés nélkül cselekszik, szinte mechanikusan. A bal agyféltekét kifejező, expersszív agyféltekének is nevezzük. Az iskolás kor kezdetén, mikor elkezdünkí írni és olvasni tanulni, kezdjük el erőssebben használni  mert az iskolás évek olyan feladatokat állítnak elénk, melyek könnyebben megoldhatóak bal agyféltekés működéssel.

Azonban a jobb agyféleke  nélkül sokkal szegényebbek lennénk. Ő a receptív azaz befogató agyféltekénk, mely segíti az új dolgok feldolgozását, valami új tanulását. Látja az egész képet, intuitív. Használjuk becslésekhez, az érzelmek metakommunikációs jeleinek felismeréséhez, a képek elképzeléséhez. A hasonlóságot keresi, jelenben él és gondolkodik. Érti a metafórákat és szimbólumokat és az érzéseket. Vele íródnak az álmaink, melyek megvalósításában viszont a bal agyféletek racionalizmusának és tervszerűen végrehajzott lépéseinek nagy szerepe lesz. Elmondhatuk tehát, hogy egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál és legjobb ha együttműködnek. Ezt az együttműködést nevezzük integrált agyműködésnek vagy teljes aggyal tanulásnak.

Dominancia ott jön a képbe az agyféltekéket vizsgálva, hogy amikor stressz helyzetben kerülünk. Ekkor a „kedvenc” – domináns- agyféltekénk fog kihúzni minket a bajból. Vagyis az ő megoldásai lesznek a megoldásaink. Ha nem tudunk kikerülni a stressz helyzetből  vagy állapotból akkor megmaradunk ebben az egy agyféltekés működésben és talán idővel meg is szokjuk. De az biztos, hogy nehezebben mennek majd a feladatok megoldásai.

És hogyan tudom kinek melyik oldali agyfélteke a domináns? Megtudod az ingyenesen  letölthető anyagból.

Az agyféltekéken kívül azt már tudjuk, hogy van domináns kezünk . De van domináns szemünk, fülünk és lábunk is. Ezek az információk alkotják az úgynevezett dominancia profilunkat. A profilunk feltérképezése választ adhat arra a kérdésre, hogyan is működünk mikor milyen információkat részesítünk előnyben illetve mikor milyen informáciktól vagyunk elzárva. A pofiloknak számos formája és kombinációja létezik. dr Carla Hannaford fogllakozott részletesen a profilokkal és jelent is meg könyve a témában.  Ha felmérjük a profilt és egyensúlyba (azaz Balance-ba) hozzuk a működésüket ( visszakapcsoljuk a stressz reakcióból) akkor jutunk egy a teljes aggyal tanulás könnyed és vidám állapotába. De a dominancia profilunk ismerete már magában ad egy megértést, hogy pl miért nem tudunk szóban felelni vagy miért is rontunk többet írásban. 

Ha szeretnéd tudni hogyan működik gyermeked akkor megfigyeléssel és a letöltős anyag segítségével kiderítheted.

Forrás : dr Paul E. Dennison és Gail Dennison Optimális agyi szerveződés

Ez is érdekelhet még: Gyakorlatok a figyelem fejlesztésére

Dominanciák ismertetőjegyei

FREE DOWNLOAD

Send download link to:

Elolvastam és elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót.

E-mail címem megadásával hozzájárulok a hírlevél feliratkozáshoz.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Jó lenne tudni hogyan legyünk mindig mentális csúcson és hogyan maradjunk életünk áramlásában? Ha feliratkozol a PILE Hírlevélre időről időre röppen majd hozzád egy pihe, melyben talán pont a kellő segítség vagy információ morzsa lesz.