+36 70 600 8946 kiss.orsolya@pile.hu

Amikor a gyerekek iskolába mennek az egy hatalmas változás az életükben. Véget ér a gondtalan gyermekkor, ami csak a játékról szól és helyébe szabályok,  teljesítmény és alkalmazkodás lépnek. Azt hogy pszichésen milyen fő belső kérdéssel találkozik minden fejlődő gyermek pontosan leírja  Erikson  is egy külön fejlődési szakaszban:  a teljesítmény  öröme vagy a kisebbrebdűség érzése lesz a fő pzsichés fejlődési kérdés ebben az időszakban. Ezért is fontos, hogy gyermekünk mind kognitiven, tehát tudásban és képességekben de  mentálisan  is felkészülve lépjen be az iskola kapuján és örömmel kezdjen tanulni.

A gyerekekben alapvetően ott a kiváncsinság, valami új felfedezésére és megismerésére. Ez a kiváncsiság az igazi hajtóerő a  tanulásra. A nagy pedagógiai rendszerek pl Montesorri rendszer vagy a Waldorf pedagógia is erre épít alapvetően.   Ha valamilyen képességbeli nehézség még nehezíti a tanulást, az duplán terhet jelent a gyermek számára. 

Az olvasáshoz és íráshoz számos képesség és funkció együttműkdésére van szükség. Ezek közös munkája stressz hatására is sérülhet, tehát egy olvasási, szövegértési probléma mögött nem biztos, hogy nagy szervi vagy egyéb diagnosztizálható  betegség vagy baj van. A agy ebben az időszakban  kerül olyan kihívások elé, hogy a  bal agyféltekét is intenzívebben terhelő feladatot kap és a dominancia is a 10 életkorra alakul ki véglegesen. A dislexia és disgráfia problémák során a gyermekünknek nehezítettek a két agyfélteke közötti váltások. De vajon milyen  jeleit tapasztalhatjuk ennek?

  • Csúnya, olvashatatlan kézírás
  • Betűkeverés vagy számkeverés pl. fordítva írja vagy másikat ír helyette
  • Nehéz számára a folyamatos írás
  • Lassú,  változó tempojú,  hibás olvasás
  • Gyakran használ töltelékszavakat vagy kifejezésekat, mert nehezére esik megtalálni a megfelelő kifejezést
  • Nehéséget jelent az olyan szavak kiolvasása, ahol szavak és számok keverten fordulnak elő
  • Nem könnyű számára az utasítások követése, főleg ha azok sorozatot alkotnak, több tagból, lépésből állnak
  • Nehéz a hasonulást tartalmazó szavak írása, olvasása akár kiejtése
  • Időnként elfelejt, vagy nem tud előhíni ismert szavakat.

Fontos tudni, hogy   amikor nehezített az olvasás vagy írás, esetleg a matek . Vagy ezeket a jeleket tapasztaljuk még nem biztos, hogy dilsexiás a gyermekünk. Érdemes megvizsgálni az  olyan elemeket, melyek  stresszt okozhatnak és  lekapcsolhatják ezeket a képességeket. A tanulási stresszt  Brain Gymmel vagy EDU-K, pedagógiai kineziológiával foglalkozó szakember viszgálja és oldja. De vannak olyan  egszerű lépések, melyeket mi is megtehetünk otthon.

Tipp: 

  • Beszélgethetünk a suliról akár érzelmeket tartalmazó kártyákkal vagy Dixit társasjáték kártyákat használva az iskolával, ovasással kapcsolatos érzések leírására.
  • Megnézhetjük a ceruzafogást  – helyesen tartja e a ceruzát, épp hogy ráteszi a lapra (bizonytalanság) jele) vagy erősen nyomja ( szeretne jól teljesíteni, megfelelni erősen). El is mondhatja milyen érzés a ceruzát fogni
  • Tarthatunk egy ceruzát vagy az ujjunkat a szeme lé kb 20 cm-re és víszszintesen lassan mozgatjuk és kérjük, hogy kövesse a szemével. Ha azt látjuk, hogy a követés nem megy folyamatosan, ugrik a szeme főleg a középvonal környékén az a 2 agyfélteke közötti váltás nehezítettségét mutatja. Ilyenkor kereszt mozgásokat végezhetünk, hogy segítsük.

Sokszor előfordul, hogy szépen olvas a gyermekünk hangosan, de amikor el kell mondani mit olvasott azt nem tudja. Ilyenkor  legtöbbször a szereplés miatti stressz gátolja, hogy értse is az olvasottakat. Ilyenkor ezzel a témával lehet foglalkozni, beszélgetni, szerepjátékozni hogy a lámpalázat oldjuk.

Fontos, hogy a jelek felismerésekor ne essünk pánikba, de keressünk fel felmérésre egy szakembert, aki mint láttuk, sok képességet vizsgál majd meg és keresi és szünteti meg a kiváltó okokat. Amikor ezek az okok megszünte, akkor pedig gyakorlással gyorsan fejleszthetők lesznek az olvasási és írási képességek. A fenti tippek  nem helyettesítik a fejlesztést.

+1 tipp: a végtelen jel rajzolás és színezés, mely segíti az agyéltekék együttműködését. Ennek hogyanjáról olvasd el a javasolt cikket és tölts le az ingyenes sablont!

Érdekelhet még:Végtelen jel, mint fejlesztő eszköz

 

Szeretnél tudatosan segíteni? Nézelődj a workshopok közöttOnline workshopok

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Jó lenne tudni hogyan legyünk mindig mentális csúcson és hogyan maradjunk életünk áramlásában? Ha feliratkozol a PILE Hírlevélre időről időre röppen majd hozzád egy pihe, melyben talán pont a kellő segítség vagy információ morzsa lesz.